Zamki hotelowe na kartę

Zamki hotelowe i ich zastosowanie w hotelach i apartamentach 

System elektronicznych zamków hotelowych to wygodny i nowoczesny sposób przyznawania dostępu do wielu pomieszczeń. Tylko karta hotelowa może otwierać poszczególne przejścia. Recepcja decyduje gdzie i na jak długo gość hotelowy będzie miał dostęp. Karty są trudne do skopiowania w odróżnieniu do klucza mechanicznego, co daje wysoki stopień bezpieczeństwa. W razie zgubienia lub kradzieży karty wystarczy zablokować zamek kartą blokującą lub wydać kolejną kartę tym samym użytkownikom z funkcją „zastąp starą kartę”. Dla porównania, zgubienie klucza mechanicznego naraża użytkownika na kosztowną wymianę wkładek bębenkowych. W przypadku zagubienia kart wydaję się mu po prostu następną wolną. Ponadto nie trzeba wymieniać zamka, a sam koszt nowej karty jest o wiele niższy niż wymiana wkładki.

Elektroniczne zamki hotelowe to obecnie standard we wszystkich hotelach na świecie. Z psychologicznego puntu widzenia bezpieczeństwo jest dla gości hotelowych równoważne komfortem i wygodą. Dla gościa hotelowego, na czas wynajmu to jest ‘jego’ pokój, należący tylko do niego, w którym gość chce się czuć komfortowo i bezpiecznie. Nowoczesne zamki hotelowe nie tylko daj tą gwarancję, ale i podnoszą prestiż hotelu poprawiając wygodę obsługi zarówno dla gości jak i recepcji. Ponadto obecne technologie pozwalają integrować systemy zamków hotelowych z innymi systemami, takimi jak BMS – system zarzadzania budynkiem, programy hotelowo – gastronomiczne do obsługi całych obiektów czy systemy  kontroli dostępu. Karta hotelowa może obsługiwać wejście do budynku, do windy, sfery Wellnes&Spa lub wejścia na basen. Możliwości jest wiele, trzeba tylko zadać sobie pytanie jak bardzo chcemy rozbudować system i co jest nam naprawdę potrzebne?

Od lat zajmujemy się dystrybucją i wdrażaniem systemów zabezpieczeń wykorzystujące elektroniczne zamki hotelowe. Z naszego doświadczenia skorzystało już ponad 500 hoteli w kraju i zagranicą. Oferowane przez nas zamki hotelowe mogą działać offline jak i online. Naszym priorytetem jest wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów, dlatego wdrażamy systemy zabezpieczeń przygotowane pod indywidualne wymogi klienta. 

 

Podział zamków hotelowych

Zamki elektroniczne mogą dzielić się na klika sposobów

1)      Zamki hotelowe offline, zamki hotelowe online, zamki hotelowe WiFi – zamki na bluetooth

2)      Rodzaj karty/transpondera i sposobu jej/jego odczytu (magnetyczne, chipowe, zbliżeniowe itp.)

3)      Rodzaj okuć (pełne zamki, zamki hotelowe nakładkowe, szyldy dzielone, szyldy wpuszczane w skrzydło)

4)      Rodzaj wykorzystywanej technologii (zamki na karty, zamki na kod, zamki na odcisk palca itp.)

Podział zamków na rodzaj szyldów z punktu drugiego jest już kwestią dodatkową, czasem uwarunkowaną indywidualną wizją inwestora, a czasem wymogami technicznymi. Natomiast zamki kodowe lub na odcisk palca stanowią idealne uzupełnienie całego systemu, zabezpieczając np. przejścia do magazynków, biur czy serwerowni. Pozwolę sobie zatem szerzej omówić tylko punkt pierwszy i drugi, gdyż to jest tematem głównym niniejszego artykułu.

Na przestrzeni 10-15 lat były stosowane bardzo rozmaite technologie zamków hotelowych. Postaram opisać się po krótce każdą z nich, wymieniając ich wady i zalety.

 

Zamki hotelowe offline

To klasyczny system zamków montowanych na skrzydłach drzwiowych, nie wymagające żadnego okablowania. Zamek hotelowy zasilany jest z baterii alkaicznych, których żywotność starcza na ok. 2 lata . Posiadają awaryjne otwieranie kluczem dołączonym do zestawu. Charakteryzuję się prostą instalacją, łatwością obsługi. Przekazywanie informacji pomiędzy komputerem a zamkiem odbywa się za pomocą karty. Oznacza to, że żeby nadać ustawienia na zamku bądź odczytać z niego dane trzeba za każdym razem podejść do niego i fizycznie zbliżyć kartę. W skład takiego systemu wchodzą zamki hotelowe, programator kart, oprogramowanie, karty hotelowe.

 

Zamki hotelowe online

Systemy On-Line są systemami jeszcze rzadko stosowanymi na polskim rynku, z racji tego, wymagają większego nakładu finansowego i wymagają przygotowanej wcześniej infrastruktury. System składa się z czytników naściennych, zamontowanych przy każdych drzwiach. Następnie na drzwiach zamontowany jest nieruchomy pochwyt od strony korytarza i klamka od strony pokoju. Czytniki połączone są poprzez okablowanie strukturalne z centralą zarządzająca, zasilaczami i dalej z recepcją. To bardziej skomplikowany system w samej budowie, jednak szereg jego zalet powoduje, że hotele coraz częściej sięgają po tego typu rozwiązania. Po pierwsze zamki zasilane są prądem stałym ze specjalnych zasilaczy buforowych, co powoduje, że nie trzeba wymieniać baterii - zamek zawsze działa. Po drugie mamy ciągłe połączenie z zamkiem i pełen podgląd zdarzeń, co powoduje, że możemy na bieżąco nadawać uprawnieninia, sterować zdalnie wejściem do pokoju oraz monitorować stan techniczny czy odczytywać wszystkie zdarzenia nie opuszczając stanowiska recepcji.

 

Zamki hotelowe WiFi – zamki na bluetooth

To obecnie najbardziej obiecujący kierunek rozwoju zamków hotelowych. Tak naprawdę, to w pewnym sensie połączenie obu w/w systemów. Na drzwiach montowane są klasyczne zamki hotelowe (brak konieczności okablowania), które poprzez drogę radiową łączą się w wybranych momentach z kontrolerem zamontowanym np. na każdym piętrze. Kontrolery te komunikują się już drogą kablową z centralą i recepcją. Zamki hotelowe WiFi łączą w sobie wszystkie zalety w/w systemów, gdyż dane z zamków schodzą do komputera na bieżąco, ale zarazem nie ma potrzeby kłaść okablowania do każdych drzwi. Ponadto zamki mogą działać na kartę, kod oraz aplikację bluetooth. Główną zaletą tego systemu jest zdalne nadawanie uprawnień bez konieczności prowadzenia recepcji, dlatego obecnie systemy te coraz częściej wykorzystywane w hotelach i apart-hotelach.

 

Zamki hotelowe w przeszłości:

Zamki na karty perforowane

Jeden z pierwszych systemów, o którym już mało kto pamięta. W Polsce stosowany rzadko, głównie w prestiżowych hotelach sieciowych na przełomie lat 80’ i 90’ ubiegłego stulecia. Na karcie papierowej lub plastikowej – były wykonane małe otwory, tworzące swój indywidualny wzór. Miało to kształt starych biletów autobusowych z dziurkami stosowanych jeszcze nie tak dawno temu. Rozwiązanie to było jednym pierwszych, więc było to sporym wyzwaniem zarówno dla producenta jak i hoteli. System dość mocno usprawniał bezpieczeństwo i obsługę gościa, podnosił prestiż hotelu, jednak miał też swoje wady. Karta była jednorazowa, często się łamały a ich rozmiary były zbyt duże do przechowywania np. w portfelu.

 

Zamki na kartę magnetyczną

Zamek na kartę magnetyczną – chyba najpopularniejsze i najdłużej stosowane w Polsce zamki od lat 90’. Nośnikiem danych był pasek magnetyczny (podobne działanie miały kiedyś kasety magnetofonowe oraz taśmy video VHS). Odczyt danych z karty odbywał się za pomocą wsunięcia lub przeciągnięcia karty odpowiednią stroną poprzez czytnik na zamku. Podobne rozwiązania wiodły prym w systemach płatności bankowej, jednak zostały już zastąpione nowszymi. Zaletą tych zamków był niski koszt samej karty magnetycznej, sięgającej wówczas od 0,80 zł do 3,00 zł w zależności od rodzaju paska i sposobu ich zadruku. Miały też one sporo wad. Główną z nich było rozmagnesowywanie się kart poprzez zbliżenie do elementu magnetycznego czy nawet do telefonu komórkowego. Goście często wracali z niedziałającą kartą chwile po jej wystawieniu na recepcji. Zamek na kartę magnetyczną miał jeszcze jedną, dość istotną wadę - fakt, iż karta musiała fizycznie zetknąć się z czytnikiem. Kontakt ścierny działał negatywnie zarówno na kartę, jak i na sam czytnik. Po jakimś czasie karta była do wyrzucenia, a czytnik wymagał naprawy. Z czasem czytniki, a właściwie głowice magnetyczne stawały się coraz droższe. Nowsze rozwiązania zaczęły powoli wypierać awaryjną technologię magnetyczną.

 

Zamki na karty chipowe

Na karcie umieszczony jest element stykowy, tzw. Chip z pamięcią EEPROM. Karty chipowe są dużo trwalsze oraz dużo bardziej bezpieczniejsze od kart magnetycznych. Technologia chipowa zapewnia silny mechanizm uwierzytelniania, ponieważ używa identyfikacji opartej na technikach kryptograficznych. Zasada odczytu odbywa się podobnie jak przy kartach magnetycznych. Kartę należy wsunąć do szczeliny zamka odpowiednią stroną, chwilę przytrzymać aż czytnik odczyta dane z karty. Technologia ta szybko zastąpiła paski magnetyczne, zarówno w systemach kontroli dostępu, jak w bankowości elektronicznej i przemyśle. Tu jednak występuje ten sam problem fizycznego kontaktu chipa z czytnikiem zamka. Chipy oraz głowice odczytujące ścierają się podczas długoterminowego użytkowania. Okazało się, że wymiana głowicy zamka niejednokrotnie przewyższa koszt nowego zamka np. w nowszej technologii RFID. Rozwiązanie to sprawdza się jednak do dziś w systemach telefonii komórkowych (karty SIM), jednak tam czytnik i karta są do siebie przymocowane na stałe – nie następuję ścieranie obu elementów.

 

Zamki na pastylki Dallas

Pastylka Dallas to mały transponder w postaci breloczka z metalowym zakończeniem. Stosowany głownie w systemach On- Line. Jest to pasywny nośnik, co oznacza, że prócz swojego indywidualnego numeru karty, nie posiada możliwości zapisu na nim innych danych. Rozwiązanie bardzo rzadko stosowane na polskim rynku, gdyż systemy On-Line w hotelach weszły dopiero niedawno na nasz rynek. Inną wadą tego systemu był sam odczyt. Na zamku jest tylko małe miejsce to styku, w które trzeba ‘trafić’. Może być to uciążliwe dla osób starszych, niepełnosprawnych lub z wadą wzroku

 

Obecne i przyszłe rozwiązania:

Zamki na karty zbliżeniowe

Zamki na karty zbliżeniowe to obecnie najpopularniejsze rozwiązanie. Technologia zbliżeniowa, nazywana w skrócie RFID (radio frequency identification) wykorzystuje najczęściej karty Mifare o częstotliwości 13,56 MHz. Działanie karty hotelowej jest bezstykowe. Zbliżając kartę hotelową do czytnika na 1-3 cm od zamka, zamek poprzez drogę radiową odczytuje uprawnienia z karty. Brak kontaktu fizycznego wydłuża żywotność zamka jak i samej karty. Na karcie hotelowej można nanieść dowolną grafikę, która nie zetrze się podczas użytkowania. Technologia ta ma wiele zalet. Najważniejszą z nich jest wysoki stopień bezpieczeństwa danych  połączony z możliwością integracji zamków oraz kart z innymi systemami w hotelu. Oznacza to, że jedna karta hotelowa może obsłużyć bramę parkingową, wejście główne do hotelu, windę, pokój, sejf, spa itp. Wadą systemu jest brak możliwości dziurawienia kart. Jeszcze kilka lat temu karty były dość drogie, teraz to się zmieniło i zadrukowaną kartę RFID można dostać za 4,00 – 8,00 zł netto. Często jednak producenci zamków zastrzegają sobie prawo do obsługi zamków tylko poprzez ich karty.

 

Zamki hotelowe NFC 

To dość nowa technologia stosowana w systemach płatności i systemach kontroli dostępu. NFC (near field communiction) to krótko zasięgowy, wysokoczęstotliwościowy, radiowy standard komunikacji pozwalający na bezprzewodową wymianę danych na odległość do 20 centymetrów. Obecnie większość nowoczesnych telefonów komórkowych ma wbudowany moduł NFC. Obecnie służy głównie do płatności – zbliżenie telefonu zamiast karty do terminala. Jednak coraz powszechniej stosowana jest w systemach zamków hotelowych. Podczas rejestracji, gość nie dostaje osobnej karty na pokój – wszystkie dane i uprawnienia wysyłane są na smartphone. Obsługa zamka, podobnie jak w przypadku karty zbliżeniowej jest bezstykowa. Często zamki które działają w technologii NFC, działają równomiernie w systemie kart zbliżeniowych. Taki dualny system zapewnia łatwość obsługi i daje wysoki stopień bezpieczeństwa.  Wadą takich czytników na pewno jest wysoki pobór prądu podczas pracy urządzenia. Technologia ta rozwija się bardzo szybko, jednak powoli zastępują ją zamki na Bluetooth.

 

Zamki na kody QR

Kody QR (z ang. QR Code czyli Quick Response Code) to kody kreskowe pozwalające na zapisanie dużej ilości danych. Ilość danych możliwa do zapisania w jednym kodzie jest zmienna. W przypadku znaków alfanumerycznych wynosi ona 4296 znaków. Jest to alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod kreskowy wynaleziony przez japońską firmę Denso-Wave. Obecnie większość telefonów posiada już czytniki kodów QR. Takie czytniki instaluję coraz więcej szanujących się producentów W przypadku kontroli dostępu, zamków hotelowych jest to bardzo wygodne rozwiązanie. Wystarczy wysłać taki kod jako zdjęcie na nr telefonu klienta. Taki kod może być kluczem do drzwi aktywnym na czas meldunku. Podczas wejścia do pokoju, klient musi włączyć zdjęcie na telefonie i przyłożyć do czytnika/skanera na zamku. Po poprawnym odczycie który trwa zaledwie kilka milisekund zamek się odblokowywane. Jest to jedno z najnowszych rozwiązań. Kody QR mają coraz częstsze zastosowanie, w przemyśle, reklamie i medycynie. Na pewno ich wielką zaletą jest to, że taki kod można nanieść praktycznie na każdy nośnik – kartkę papieru, naklejkę, na nośnik cyfrowy typu smartphone tablet itp. Jego wadą zapewne jest łatwość skopiowania kodów na inny nośnik.

 

Zamki hotelowe na aplikację Bluetooth

Najnowszą technologią wykorzystywaną w hotelach jest technologia Bluetooth. W obecnych czasach praktycznie każdy ma smartphone’a i używa wielu przydatnych aplikacji. Nowoczesne zamki hotelowe wykorzystują technologię Bluetooth do komunikacji z zamkiem. Za pomocą dedykowanych aplikacji można przydzielić dostęp wysyłając elektroniczny klucz do drugiej osoby praktycznie z dowolnego miejsca na świecie. Usprawnia to bardzo pracę hotelu, gdyż nie trzeba prowadzić klasycznej recepcji. Gość hotelowy dostaję e-Key, podchodzi do zamka, klika ‘Otwórz’ i blokada zamka zwalnia się na wybrany czas. Jednocześnie administrator dostaję w tym samym momencie informacje o otwarciu zamka. System jest bardzo wygodny w obsłudze. Najnowsze modele zamków hotelowych oprócz otwarcia poprzez aplikację oferują możliwość otwierania kartą zbliżeniową, kodem i oczywiście awaryjnie kluczem mechanicznym. Są to tzw. zamki multifunkcyjne i zamki znajdują zastosowanie w hotelach jak i wynajmach krótkoterminowych Tego rodzaju rozwiązania skierowane są dla hoteli nastawionych na gości w wieku od 18 do 40 lat, dla tzw. bussines grup guest.

 

Jakie dodatkowe funkcje poza otwieraniem drzwi mogą spełniać zamki hotelowe?

Posiadanie elektronicznego systemu zamków hotelowych pozwala na wszechstronne zarządzanie hotelem ustanawia swoisty porządek w hierarchii zadań i dostępów dla poszczególnych grup obsługi.

I tak np. obsługa pięter, może posiadać karty obsługujące dane piętro. Ciekawą funkcją zamków jest funkcja  NIE PRZESZKADZAĆ. Oznacza to, że jeżeli gość hotelowy zamknie się w pokoju i przekręci gałkę od środka, pani pokojowa nie wejście do pokoju. Zamek wyda odpowiedni komunikat zdefiniowany wcześniej na recepcji. To samo tyczy się praktycznie każdej grupy, dla której możemy nadać indywidualne uprawnienia. Np. serwis techniczny może mieć dostęp do wszystkich pokoi plus na jeden zamek dodatkowy do pomieszczenia technicznego, w którym stacjonuje. Dział IT może mieć dostęp tylko do serwerowni, itd. Rodzajów kart i ich uprawnień może być kilka:

  • Karta kasująca zamek – usuwa wszystkie ustawienia zamka hotelowego
  • Karta programowa – nadaję numer zamka w systemie
  • Karta bramka – ustawia przejścia wspólne jak np. wejście główne do hotelu
  • Karta master – karta, która otworzy zawsze wszystkie zamki – dla dyrektora i osób na najwyższych stanowiskach
  • Karta awaryjna – karta otwierająca awaryjnie poszczególne zamki w danym obiekcie
  • Karta blokująca – karta blokuje zamek na karty gości
  • Karta konferencja – ustawia zamek w tryb konferencji – stale otwarte drzwi
  • Karta data – karta odczytu zdarzeń z zamka hotelowego
  • Karta piętra – karta dla pokojowej otwiera wszystkie zamki na danym piętrze
  • Karta pokojowa – karta dla pokojowej, otwiera wszystkie zamki na hotelu
  • Karta gościa – karta wystawiana dla gościa na czas jego pobytu
  • Karta zapasowa – karta wystawiana w przypadku zagubienia karty gościa, jej zbliżenie do zamka powoduję usuniecie starej karty i tym samym aktywowanie nowej

 

Wyposażając hotel w zamki jakie jeszcze urządzenia są potrzebne, aby w pełni wykorzystać ich wszystkie funkcje, z jakimi innymi systemami w hotelu powinny być zintegrowane?

System elektronicznych zamków hotelowych może współdziałać z każdym programem hotelowym na rynku polskim. Oznacza to, że rezerwacje, wystawianie faktur i obsługę zamków realizujemy z jednego programu recepcyjnego. 

System zamków hotelowych działa w oparciu o karty zbliżeniowe Mifare, które są kompatybilne z wieloma systemami kontroli dostępu. Dzięki temu jedną kartą można otworzyć drzwi do pokoju, włączyć prąd, uruchomić windę lub szlaban na parkingu. Te same karty można wykorzystać na basenie otwierając szafkę lub przy bramce przy wjeździe na stok. 

Obecnie często stosowanym rozwiązaniem jest instalowanie czytników kontroli dostępu na wejściu głównym. Przydaję się to kiedy hotel nie posiada recepcji 24h. Wtedy taki czytnik ustawia się w tzw. Harmonogram pracy. Oznacza to, że drzwi główne do hotelu są otwarte np. od godziny 7-22, a potem następuję automatyczne zablokowanie. Tylko osoby, które mają aktywne karty hotelowe mogą wejść na teren obiektu.

Innym ciekawym i wartym uwagi urządzeniem jest włącznik hotelowy prądu na kartę. Włączniki hotelowe na kartę zbliżeniową to doskonałe uzupełnienie systemu elektronicznych zamków hotelowych. Używając jednej, wspólnej karty można otworzyć drzwi a następnie załączyć prąd w pokoju. Oszczędności po zastosowaniu wyłącznika sięgnąć mogą do 20% w skali roku. 

Zasada działania włącznika polega na załączeniu energii w pokoju hotelowym dopiero po włożeniu karty gościa do specjalnej podstawki, wiszącej na ścianie tuz przy wejściu. Włącznik jest podświetlony, tak więc nawet w ciemnościach łatwo jest go odnaleźć. Po włożeniu karty załączane są wszystkie obwody prądowe i zapala się automatycznie światło. Wychodząc z pokoju gość wyciąga kartę z urządzenia, dzięki czemu w pokoju nie pozostają włączone żadne urządzenia elektryczne (oprócz obwodu lodówki). Włączniki posiadają wbudowaną zwłokę czasową, tak więc nawet po wyciagnięciu karty pozostaje ok. 30 sekund na zabranie najważniejszych rzeczy i spokojne opuszczenie pomieszczenia. Do zastosowania włączników potrzebne jest przygotowanie uprzednio instalacji elektrycznej oraz zastosowanie specjalnych dedykowanych puszek podtynkowych.

 

Jakie najczęściej błędy popełniają hotelarze przy wyborze zamków?

Na polskim rynku jest już obecnie dość duży wybór elektronicznych zamków hotelowych. Mamy całą gamę produktów rodem z Chin, jak i zarówno te lepsze firmy brendowane markami Europejskimi. Przy wyborze zamków należy pamiętać jednak o kilku ważnych czynnikach. Zamek hotelowy jest pierwszą rzeczą z jaką gość hotelowy ma kontakt w pokoju. To jak pierwsze wrażenie na spotkaniu, które rzutuje na całą resztę. Nasze urządzenie musi zawsze być sprawne, mieć dobry serwis i dostęp do części. Obsługa powinna być prosta i intuicyjna.

Przede wszystkim na system zamków trzeba patrzeć długofalowo. Zamki muszą być dobrej klasy, serwis musi działać szybko i sprawnie, a pomoc techniczna musi zawsze odpowiadać rzeczowo i rzetelnie na pytania. Tego oczekujemy od wszystkich pozostałych urządzeń w hotelu.

Przed dokonaniem zakupu warto przejrzeć ofertę rynku. Jeżeli wybieramy zamki z wyższej półki, to należy je porównywać tylko z tymi, do której one należą. Nie można mieć Mercedesa w Cenie Fiata Pandy. Jeżeli mamy już kilka faworytów, należy zaprosić przedstawiciela danej firmy, żeby zaprezentował swoje produkty fachowo i profesjonalnie. Najlepiej jest też sprawdzić rekomendację danej firmy kontaktując się z hotelami z listy realizacji. Jeżeli podpisujemy umowę na zakup i gwarancję, postarajmy się wynegocjować uczciwie dla obu stron warunki. Są firmy, które oferują nawet 10 letnią gwarancję, po spisaniu odpowiedniej umowy serwisowej. Zawsze należy patrzeć na dobrą jakość produktów i rzetelność obsługi danej firmy – to na pewno zagwarantuje nam długie i poprawne działanie systemu.

×
Zapytaj o produkt